Διακυμάνσεις στην καταναλωτική διάθεση στο α’ τετράμηνο του έτους. Διατηρείται η θετική πρόβλεψη για αύξηση τζίρου κατά 2,6% το 2018. Νέα ένταση στις προσφορές. Τα παράπλευρα δίκτυα και η πρωτιά της Σκλαβενίτης.

Αύξηση κατά 2,6% στο φετινό τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου προβλέπει η IRI, η οποία συνάμα διαβλέπει νέα συμπίεση των τιμών στο ράφι.

Ειδικότερα, η εταιρία μετρήσεων και ανάλυσης  των δεδομένων πωλήσεων των σούπερ μάρκετς, υπολογίζει το παραπάνω ποσοστό, με βασικές παραδοχές πως το ΑΕΠ θα αυξηθεί μόλις κατά 1,3% (χαμηλότερα και από την πρόβλεψη του ΔΝΤ), ότι η ανεργία θα μειωθεί κατά 1% και πως τα λιανεμπορικά δίκτυα θα ενισχυθούν κατά 1,7% (με την ενεργοποίηση νέων σημείων πώλησης).

Την ίδια στιγμή η IRI εκτιμά ότι το 2018, οι προσφορές θα κινηθούν υψηλότερα και  θα ανέλθουν στο 23% από 21,5% πέρυσι. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρίας, Παναγιώτη Μπορέτο, η καταναλωτική συμπεριφορά των καταναλωτών το πρώτο τρίμηνο του έτους είχε έντονες  διακυμάνσεις καθώς η χρονιά ξεκίνησε με αρνητικό πρόσημο στα επίπεδα του 1,4%, συνέχισε καθοδικά  και το Φεβρουάριο για να ανακοπεί, από τη συμπεριφορά των καταναλωτών τον Μάρτιο που ενισχύθηκε κατά 13% με αποτέλεσμα να  διαμορφώσει θετικό πρόσημο στο πρώτο τρίμηνο με ποσοστό 4,6%. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Απρίλιος κινείται καθοδικά το πρώτο  δεκαπενθήμερο  καταγράφοντας  πτώση  8%.

Η IRI προχώρησε επίσης σε έρευνα ερωτηματολογίου σε δείγμα καταναλωτών, απ’όπου προκύπτει ότι το μέσο  μηναίο καλάθι αναμένεται  να μειωθεί φέτος κατά 5 ευρώ και να υποχωρήσει στα 312  ευρώ από  317 ευρώ  πέρυσι. Η περιοχή  της Αττικής που αποτελεί το 50% της συνολικής αγοράς,  διατηρεί το μέσο καλάθι αγορών στα 317 ευρώ. Η  Κρήτη εμφάνισε την υψηλότερη  κατανάλωση με 346 ευρώ το 2017  και η Θεσσαλονίκη,  τη χαμηλότερη με 270 ευρώ, πέρυσι.

Είναι επίσης χαρακτηριστική η κινητικότητα των καταναλωτών, καθώς σύμφωνα με τα ευρήματα της ΙRI, οι καταναλωτές επιδίδονται στο «κυνήγι» των προσφορών και γι’ αυτό επισκέπτονται τουλάχιστον 6 δίκτυα  λιανικής  πώλησης,  στα οποία περιλαμβάνονται αλυσίδες σούπερ μάρκετ, φούρνοι, φαρμακεία, μίνι μάρκετ, περίπτερα και λαϊκές αγορές. Αξίζει  να αναφερθεί  ότι τα 2/3 των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι δεν θα πήγαινε την Κυριακή  για ψώνια στο σούπερ μάρκετ.

Η έρευνα αποκαλύπτει μεταξύ άλλων και ποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ  έρχεται  πρώτη στη σκέψη των καταναλωτών. Φέτος η έρευνα ανάδειξε στην πρώτη θέση τον όμιλο Σκλαβενίτη με ποσοστό 35% μετά την απορρόφηση του δικτύου Μαρινόπουλου, και έχει σημασία πως η απάντηση προήλθε σε πανελλαδικό επίπεδο. Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η  αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος  με ποσοστό 30%, η οποία πέρυσι βρισκόταν στην πρώτη θέση και με απόσταση 10 μονάδων από τον όμιλο Σκλαβενίτη.

Πέννυ Κούτρα

Πηγή: http://www.euro2day.gr