Αρχική Παιδεία Ο γρίφος με τις διπλές πανελλαδικές

Ο γρίφος με τις διπλές πανελλαδικές

Εκπαιδευτικοί και γονείς προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τη δομή του νέου λυκείου και το σύστημα εισαγωγής

Από τον
Αντώνη Τριανταφύλλου

Μετά το αρχικό μούδιασμα και τις εύλογες απορίες που δημιουργεί σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς η περίπλοκη πρόταση για τη νέα δομή του λυκείου και του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας αρχίζει να μετρά τις αντιδράσεις από την κοινωνία και τους φορείς της εκπαίδευσης. Το υπουργείο επιμένει επικοινωνιακά στο αφήγημα ότι αλλάζει η δομή του λυκείου, ωστόσο η πραγματικότητα είναι σκληρή για τους μαθητές και τις οικογένειές τους, καθώς η γʼ λυκείου μετατρέπεται σε ένα απαιτητικό εξεταστικό κέντρο, παρά τις αντίθετες αρχικά εξαγγελίες.

Εντατικοί ρυθμοί

Οσοι θέλουν να εισαχθούν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ στην γʼ λυκείου θα είναι υποχρεωμένοι, μαζί με τους μαθητές που θέλουν απλά να πάρουν το απολυτήριο, να ακολουθούν αυστηρούς ρυθμούς με διπλές εξεταστικές περιόδους Ιανουάριο – Ιούνιο, να συντάξουν μια ερευνητική εργασία και στο τέλος να αθροίσουν τις επιδόσεις τους προκειμένου να εξαγάγουν, με διαφορετικούς συντελεστές και ποσοστώσεις κατά περίπτωση, τους βαθμούς για το απολυτήριο ή την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Τελικά, το μόνο που αλλάζει στις πανελλαδικές είναι η ονομασία τους. Το υπουργείο Παιδείας τις βάφτισε «κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις». Η διαγωνιστική διαδικασία του Ιουνίου θα είναι η κορωνίδα της προετοιμασίας των υποψηφίων για τα ΑΕΙ – ΤΕΙ και η συνολική επίδοση σε αυτήν θα συνεισφέρει το 80% στον τελικό βαθμό πρόσβασης. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, θα υπάρξει αλλαγή στη φιλοσοφία των εξετάσεων και αυτό είναι θετικό, καθώς οι υποψήφιοι θα διαγωνίζονται σε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, που θα προάγουν την αναλυτική και τη συνθετική σκέψη των διαγωνιζομένων και όχι την παπαγαλία, όπως κακώς συμβαίνει σήμερα.

Νέα παράμετρος στη διαδικασία εισαγωγής σε ΑΕΙ – ΤΕΙ, αλλά και στη λήψη του απολυτηρίου είναι τα διαγωνίσματα του πρώτου τετραμήνου. Θα είναι μια πρόβα των εξετάσεων του Ιουνίου, καθώς θα γίνονται σε ίδια ημερομηνία για όλους τους μαθητές, με θέματα από ειδική πλατφόρμα, κοινή για τα σχολεία κάθε εκπαιδευτικής περιφέρειας, που θα καταρτίζουν καθηγητές σχολείων. Καινοτομία είναι οι ερωτήσεις κλειστού τύπου (συμπλήρωση κενού, αντιστοίχιση, διαγραφή, σωστό – λάθος, πολλαπλής επιλογής κ.λπ.), στις οποίες θα καλούνται να απαντήσουν οι μαθητές.

Τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα

Βασική παράμετρος των αλλαγών στο λύκειο είναι η επέκταση της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης έως το 18ο έτος. Το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι αυτό θα βάλει φραγμό στη σχολική διαρροή.
• Η αʼ τάξη του ΓΕΛ και του ΕΠΑ.Λ. αποτελεί συνέχεια του γυμνασίου, δηλαδή σχεδόν όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά για όλους.
• Στη βʼ και τη γʼ τάξη επιδιώκεται αύξηση των ωρών ανά μάθημα και μείωση των μαθημάτων. Η βʼ λυκείου θα είναι μεταβατική τάξη, με περισσότερα μαθήματα επιλογής, ώστε οι μαθητές να δοκιμάσουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Στη Β’ ΓΕΛ τα περισσότερα μαθήματα θα είναι τετράωρα.
• Στη γʼ τάξη, που είναι τάξη προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ είτε για την επαγγελματική ζωή μετά το λύκειο, τα τέσσερα μαθήματα (βλ. πίνακες αριστερά) που θα εξετάζονται πανελλαδικά θα είναι ενισχυμένα ως προς την παρακολούθησή τους, αφού θα είναι εξάωρα, κάτι που ενδεχομένως μειώσει και τις ανάγκες σε φροντιστήρια.

Επιπλέον, τα «ειδικά» μαθήματα (σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες) διδάσκονται στο σχολείο. Αυτό που τώρα μελετούν τα αρμόδια στελέχη είναι οι αλλαγές που ενδεχομένως χρειαστούν στα προγράμματα σπουδών των μαθημάτων. Πάντως, αν γίνουν αλλαγές, αυτές θα είναι στοχευμένες στη βελτίωση του περιεχομένου της ύλης και όχι στη ριζική αλλαγή της.

Κατά κύματα οι αντιδράσεις από τα κόμματα, ενώ ο Γαβρόγλου ανοίγει διάλογο

Ποικίλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η ανακοίνωση των αλλαγών στο λύκειο και του τρόπου εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ακόμα επικρατεί σύγχυση, καθώς μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και κόμματα «βομβαρδίστηκαν» με μεγάλο όγκο αλληλοαναιρούμενων πληροφοριών.

Ο Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας το βράδυ της Δευτέρας στην ΕΡΤ, τόνισε ότι το σχέδιο που παρουσίασε είναι μια πρόταση, επομένως μπορεί να υποστεί τροποποιήσεις στο πλαίσιο του διαλόγου που θα ανοίξει. Ο ίδιος αρχίζει κύκλο επαφών με τα κόμματα και θα συναντηθεί με τη Νίκη Κεραμέως, υπεύθυνη τομέα Παιδείας της Ν.Δ. Πάντως, ο πρόεδρος του κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης σχολίασε αρνητικά τις αλλαγές, δίνοντας τον τόνο στη συζήτηση που αρχίζει.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ν.Δ., «η δήθεν κατάργηση των πανελλήνιων εξετάσεων μεταλλάχθηκε στον διπλασιασμό τους. Με τους μαθητές και τους γονείς να παρακολουθούν άφωνοι μια άσχετη κυβέρνηση να παίζει επικοινωνιακά παιχνίδια στις πλάτες της νέας γενιάς. Και, τελικά, να προτείνει ένα σχέδιο που, σε πρώτη ανάγνωση, εντείνει την κόπωση και την αγωνία των παιδιών και αυξάνει, αντί να μειώνει, την οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών».
Αρνητική ήταν και η στάση του ΠΑΣΟΚ, που ανακοίνωσε ότι προτίθεται να συμμετάσχει στον διάλογο, ζητώντας όμως να ληφθούν ως βάση διαλόγου οι προτάσεις που έχει καταθέσει.

«Ακόμη και η μείωση των μαθημάτων δεν έχει στόχο την ελάφρυνση των μαθητών, αλλά την ακόμη μεγαλύτερη προσαρμογή σε ένα υποβαθμισμένο σχολείο – φροντιστήριο» ήταν το σχόλιο του ΚΚΕ. Με σκεπτικισμό αντιμετώπισε το Ποτάμι τις προτάσεις. Ο Γιώργος Μαυρωτάς εξέφρασε την ευχή «η εκπεφρασμένη πρόθεση του υπουργείου για διαβούλευση στο θέμα να είναι ειλικρινής και να μην είναι απλώς η νομιμοποίηση ειλημμένων αποφάσεων. Η αναβάθμιση του λυκείου και οι εισαγωγικές εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να αντιμετωπίζεται ως ψηφοθηρικό πυροτέχνημα και πεδίο λαϊκισμού, παραμονές της ΔΕΘ».

Η Ενωση Ελλήνων Χημικών κάλεσε το υπουργείο Παιδείας να αποσύρει την πρότασή του για τις αλλαγές στο λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, διότι, όπως τονίζει, «δεν μπορεί να αποτελέσει βάση συζήτησης ακόμη και εξαιτίας της διακριτικής μεταχείρισης της επιστήμης της Χημείας έναντι των άλλων επιστημών» και αυτό διότι προτείνεται η «συγχώνευση της Χημείας με τη Βιολογία για όσους μαθητές θέλουν να μπουν σε ιατρικές και παραϊατρικές σχολές.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Most Popular

Επικοινωνία Μητσοτάκη – Μακρόν για κυρώσεις στην Τουρκία

O Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμμανουέλ Μακρόν. Οι δύο ηγέτες συζήτησαν για την προετοιμασία ενόψει της Συνόδου...

Παραδίδει σκυτάλη η Τουλουπάκη – Την Πέμπτη η στελέχωση της υπερεισαγγελίας διαφθοράς

Την ερχόμενη Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2020, συνέρχεται το 11μελές Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο (ΑΔΣ) του Αρείου Πάγου, για να στελεχώσει την νεοσυσταθείσα υπερεισαγγελία, δηλαδή το τμήμα Οικονομικού...

Στουρνάρας: Μεγαλύτερη ύφεση το 2020 – Aισιοδοξία για το εμβόλιο – Ευκαιρία οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης

Το νέο lockdown λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού αναμένεται να οδηγήσει σε επιδείνωση της οικονομικής δραστηριότητας το τέταρτο τρίμηνο, τόνισε ο διοικητής της Τράπεζας...

Η Ιαπωνία εγκαινιάζει προηγμένο δορυφόρο με τεχνολογία λέιζερ

Η εκτόξευση του δορυφόρου δεν μεταδόθηκε ζωντανά λόγω της ευαίσθητης φύσης της τεχνολογίας λέιζερ. Ένας ιαπωνικός δορυφόρος που μεταφέρει τεχνολογία λέιζερ εκτοξεύτηκε στο διάστημα την...

Recent Comments

Σάκης Καραμαλίκης on Η λύση για τη Μακεδονία
Μαρία Καραγιαννοπουλου on Καταρρίπτεται ο μύθος της Χορτοφαγίας!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ on OPEN LETTER TO Mr. GEORGE LOGOTHETIS ..!!!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ on OPEN LETTER TO Mr. GEORGE LOGOTHETIS ..!!!