Αρχική Οικονομία ΙΕΛΚΑ - Οι δαπάνες των νοικοκυριών στην πανδημία: Το 23% πηγαίνει σε...

ΙΕΛΚΑ – Οι δαπάνες των νοικοκυριών στην πανδημία: Το 23% πηγαίνει σε τρόφιμα – Μείωση 33,45% στις δαπάνες στην εστίαση

Σημαντική αύξηση της δαπάνης των Ελλήνων σε είδη παντοπωλείου, καθώς τα τρόφιμα αντιπροσωπεύουν το 23% των δαπανών των νοικοκυριών, προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το 2020 που ανακοινώθηκαν πρόσφατα και έρχονται να προστεθούν στα ευρήματα παρόμοιων ερευνών του ΙΕΛΚΑ. Παράλληλα, την παρούσα κατάσταση σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων στην Ελλάδα συμπληρώνει η σημαντική μείωση του 33% στις δαπάνες εστίασης λόγω των lockdowns και της πανδημίας το 2020.


Καταρχάς καταγράφεται μία αύξηση στη δαπάνη τροφίμων το 2020 σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα κατά 3,88% από 3.351,36 ευρώ ανά νοικοκυριό σε 3.481,56 ευρώ ανά νοικοκυριό. Η αύξηση ήταν ακόμα μεγαλύτερη για τα οινοπνευματώδη ποτά κατά 17,67% όπως και για τα οικιακά είδη άμεσης κατανάλωσης (π.χ. απορρυπαντικά, χαρτικά κλπ) κατά 11,24%.

Αντίθετα, μείωση παρουσίασαν τα είδη ατομικού ευπρεπισμού (π.χ. είδη προσωπικής φροντίδας) κατά 9,51% και ειδικά η εστίαση κατά 33,45%.

Συνολικά, οι δαπάνες για διατροφή (αθροιστικά αγορές τροφίμων και εστίασης) παρουσίασαν το 2020 μείωση κατά 7.22%, από 5.478,12 ευρώ σε 5.082,84 ευρώ.

Παρά την αύξηση αυτή, διαχρονικά την τελευταία 10ετία 2009-2020 η δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών έχει μειωθεί κατά 10,28%. Βέβαια, την 4ετία (2016-2019) η κατά κεφαλήν δαπάνη των νοικοκυριών σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσίαζε αύξηση από 1.337 ευρώ κατά κεφαλήν το 2016 σε 1.388 ευρώ το 2019, μεταβολή 3,83%, στην οποία ήρθε να προστεθεί η αύξηση του 2020 στα 1.449 ευρώ και συνολική αύξηση 8,36%, η οποία ολοκληρώθηκε σε ένα περιβάλλον σταθερών τιμών, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή από το 2016 ως το 2020, παρέμεινε πρακτικά αμετάβλητος σε βάθος 5ετίας.

Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία παραμένει μειωμένη σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης δεκαετίας, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών αυξήθηκε. Το 2009 η δαπάνη σε είδη διατροφής αντιστοιχούσε στο 17,3% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2020 αντιστοιχούσε στο 23,1% αυξήθηκε δηλαδή κατά 6%.

Πρακτικά δηλαδή ενώ η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Η τάση αυτή έγινε πιο έντονη το 2020 οπότε και η δαπάνη σε τρόφιμα αυξήθηκε, ενώ αντίθετα η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 9,90%.Η εξέλιξη αυτή είναι σε ένα βαθμό αναμενόμενη καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια είναι πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους κρίσης.


Παράλληλα, καταγράφονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αύξηση της ετήσια δαπάνης τροφίμων ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπου νοικοκυριών. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται κυρίως στα νοικοκυριά με 1 παιδί έως 16 ετών, στα ζευγάρια με 1 παιδί κατά 11,82% και στις μονογονεϊκές οικογένειες με 1 παιδί κατά 7,78%, καθώς και στα νοικοκυριά με 1 άτομο έως 65 ετών κατά 7%.

Όσον αφορά τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, στις περισσότερες περιπτώσεις (27) καταγράφεται αύξηση με εντονότερες αυτές στα ποτά. Μείωση καταγράφεται σε μόλις 5 κατηγορίες κυρίως τις κατηγορίες κρεάτων (με εξαίρεση το χοιρινό) και στο γάλα. Πρακτικά επιβεβαιώνεται η αύξηση στην μαγειρική κατά την περίοδο των lockdown η οποία οδήγησε σε αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών για πρώτες ύλες για τα γεύματα της. Είναι σαφής η επίδραση της κλειστής εστίασης σε αυτές τις τάσεις, καθώς ειδικά στην περίπτωση των αλκοολούχων ποτών η κατανάλωση εκτός σπιτιού αντικαταστάθηκε από κατανάλωση εντός σπιτιού.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Most Popular

«Άνθρωπος 4.0.»: Το νέο βιβλίο του Δημητρίου Λακασά – Mια διείσδυση στα άδυτα των νέων τεχνολογιών

Το βιβλίο «Άνθρωπος 4.0» του Δημήτρη Λακασά επιχειρεί να ρίξει φως στο φαινόμενο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Αποτελεί την ιδανική επιλογή για όποιον επιθυμεί να διεισδύσει...

Τράπεζα Πειραιώς – Aνανεώνει το δίκτυο εξυπηρέτησής της με τα ΑΤΜs της σειράς DN Series της Diebold Nixdorf

Με την υποστήριξη του DN AllConnectSM Data Engine, η λύση ενισχύει τη δέσμευση της τράπεζας για  βιώσιμη ανάπτυξη και περιλαμβάνει τη δυνατότητα ανακύκλωσης χαρτονομισμάτων για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης μετρητών.
Η Τράπεζα Πειραιώς, κορυφαίος ελληνικός πολυεθνικός οργανισμός χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, είναι η πρώτη τράπεζα στη χώρα που αποφάσισε την ευρεία υιοθέτηση της αυτόματης ανακύκλωσης μετρητών στο δίκτυό της,  με την εγκατάσταση περισσότερων από 300 πολυ

Τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση του εμβολιασμού η τρίτη δόση

Το άνοιγμα της πλατφόρμας για την ενισχυτική δόση για όλους στους τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση του εμβολιασμού, ανακοίνωσε στο πλαίσιο έκτακτης ενημέρωσης ο Γενικός...

Δικαίωση της ΕΔΕΜ από το ΣτΕ

Οι Έλληνες δημιουργοί, μετά από πολύμηνο αγώνα, δικαιώνονται σήμερα για την επιλογή τους να συστήσουν και να εκπροσωπηθούν από το δικό τους Οργανισμό Συλλογικής...

Recent Comments

Σάκης Καραμαλίκης on Η λύση για τη Μακεδονία
Μαρία Καραγιαννοπουλου on Καταρρίπτεται ο μύθος της Χορτοφαγίας!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ on OPEN LETTER TO Mr. GEORGE LOGOTHETIS ..!!!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ on OPEN LETTER TO Mr. GEORGE LOGOTHETIS ..!!!