Αρχική Απόψεις Ελληνιστής δεν σημαίνει κατ’ανάγκην και φιλέλληνας!

Ελληνιστής δεν σημαίνει κατ’ανάγκην και φιλέλληνας!

Πόσοι ξένοι αγάπησαν και λάτρεψαν κυριολεκτικά την Ελλάδα και τους Έλληνες ή τον Ελληνισμό; Πόσοι εξ αυτών θυσίασαν την ζωή τους για την Ελλάδα, όπως για παράδειγμα ο Σανταρόζα, και πόσοι άλλοι έγραψαν, μίλησαν στοχάστηκαν, φιλοσόφησαν, ερεύνησαν ή έκαναν αυστηρή κριτική στους Έλληνες και τον Ελληνισμό; Πόσοι εξ αυτών ήσαν φιλέλληνες ή απλά ελληνιστές;

Χωρίς αμφιβολία ο όρος ελληνιστής δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην και φιλέλληνας. Υπάρχουν ελληνιστές, οι οποίοι υπήρξαν ανελέητοι κριτές και αυστηροί επικριτές του ελληνικού στοιχείου. Ο Γιάκομπ Φαλμεράυερ, για παράδειγμα, Γερμανός ιστορικός του 18ου αιώνα, εισηγητής της θεωρίας για τον εκσλαβισμό των Ελλήνων, προσπάθησε να αποδείξει ανυπόστατα, αλλά και ανιστόρητα πράγματα. Και είναι ν’ απορεί κανείς πώς ένας Γερμανός επιστήμονας, που σπούδασε θεολογία, ιστορία και ανατολικές γλώσσες στο Πανεπιστήμιο του Σάλτσμπουργκ, αλλά και νομικά στο Πανεπιστήμιο του Λάντσουτ, με τόσα ταξίδια στη Γαλλία και στην Ιταλία, που επανειλημμένα περιόδευσε στην Εγγύς Ανατολή ( Ελλάδα, Κωνσταντινούπολη, Μικρά Ασία, Πόντο, Συρία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο, καθηγητής της ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, με τόσες γνώσεις δηλαδή αρνήθηκε να γράψει την αλήθεια.
Δράττομαι αυτής της ευκαιρίας να πω ότι τα έργα του Φαλμεράυερ αναφέρονται στην ιστορία του Βυζαντίου και ιδίως στις εθνολογικές μεταβολές που έγιναν στη Βαλκανική κατά τον Μεσαίωνα: Ιστορία της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας (1827), Ιστορία της χερσονήσου του Μοριά κατά τον Μεσαίωνα (δύο τόμοι, 1830-36), Πραγματεία για την καταγωγή των Νεοελλήνων (1835), Το αλβανικό στοιχείο στην Ελλάδα (τρία τεύχη, 1857-60). Για πρώτη φορά διατύπωσε τη θεωρία του το 1830 (στο βιβλίο του για τον Μοριά) και τη συμπλήρωσε αργότερα στα άλλα του έργα.

Κατά τον Φαλμεράυερ, η ελληνική φυλή, που δημιούργησε τον λαμπρό πολιτισμό της αρχαιότητας, εξαφανίστηκε οριστικά από το ιστορικό προσκήνιο χωρίς να αφήσει απογόνους. Σλαβικά φύλα που έρχονται στον ελληνικό χώρο από τα τέλη του 6ου αι. μ.Χ. και εξής, καθώς και αλβανικά αργότερα (από τον 12o και 13o αι.), απορρόφησαν φυλετικά τους παλαιούς κατοίκους της χώρας σε σημείο που «ούτε μια σταγόνα γνήσιο ελληνικό αίμα δεν τρέχει στις φλέβες των χριστιανών κατοίκων της σύγχρονης Ελλάδας» (!)
Οι απόψεις αυτές του Φαλμεράυερ προκάλεσαν σάλο σε ολόκληρη την Ευρώπη, όπου ο φιλελληνισμός βρισκόταν ακόμα στην ακμή του. Μεγαλύτερη αντίδραση, όπως ήταν φυσικό, προκάλεσε στην Ελλάδα, που μόλις είχε αναγεννηθεί και συγκροτηθεί σε εθνικό κράτος.
Και δεν γινόταν διαφορετικά. Η θεωρία του Φαλμεράυερ κλόνιζε τα θεμέλια του ελληνισμού και γι’ αυτό οι Έλληνες λόγιοι φιλοτιμήθηκαν να επιδοθούν σε σύντομες ιστορικές μελέτες –με κορυφαίους εκπροσώπους τον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο και τον Σπ. Ζαμπέλιο– καθώς επίσης και σε συστηματικές λαογραφικές, γλωσσολογικές, ακόμα και ανθρωπολογικές έρευνες (Ν. Πολίτης, Γ. Χατζηδάκις κ.ά.), προκειμένου να αποδειχθεί η ιστορική συνέχεια και η γλωσσική και πολιτιστική ενότητα του ελληνισμού.

Εύλογο το ερώτημα: Επειδή είμαστε Έλληνες δεν πρέπει να υιοθετήσουμε την θεωρία του Φαλμεράυερ, που ενδεχόμενα να λέει την αλήθεια;
Απάντηση: Πρώτος από τους ξένους, που κλόνισε τη θεωρία του Φαλμεράυερ ήταν ο διαπρεπής Γερμανός ιστορικός Γιόχαν Τσινκχάιζεν (1832) και κυρίως ο επίσης Γερμανός Χοπφ (1867).
Σήμερα, μετά τη δημοσίευση εκατοντάδων σχετικών μελετών από Έλλη¬νες και ξένους ειδικούς, έχει γίνει γενικά σχεδόν αποδεκτό ότι οι ιστορικές μαρτυρίες στις οποίες βασίστηκε ο Φαλμεράυερ ούτε αναμφισβήτητη αξιοπιστία έχουν ούτε ερμηνεύτηκαν πάντοτε σωστά.
Ωστόσο, «για να λέμε του στραβού το δίκιο», έχει γίνει γενικά αποδεκτό ότι κατά τον 7o και 8o αι. σημαντικός αριθμός Σλάβων νομάδων εγκαταστάθηκαν στην κυρίως Ελλάδα και στην Πελοπόννησο. Το ίδιο έγινε αργότερα με τους Αλβανούς (13o και 14o αι.).
Όσον αφορά τους Σλάβους εποίκους, ήδη κατά τον 10o αι., είχαν εκχριστιανιστεί και στο σύνολό τους σχεδόν εξελληνιστεί γλωσσικά και πολιτιστικά. Άφησαν μόνο πίσω τους αρκετά τοπωνύμια και δύο ή τρεις εκατοντάδες λέξεις (αγροτοποιμενικής προέλευσης) στη γλώσσα μας. Ακόμη και στην ιδιαίτερη πατρίδα του γράφοντος υπάρχουν τοποθεσίες με σλαβικά ονόματα (Συράκοβο, Στρέζοβα κλπ, που ήρθαν να αντικαταστήσουν αρχαία ελληνικά ονόματα, όπως είναι αντίστοιχα η αρχαία Πάος, η Δάφνη κλπ).
Όσον αφορά τους Αλβανούς, αν και σύντομα επίσης απέκτησαν ελληνική συνείδηση κι έλαβαν ενεργό μέρος στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας (Ύδρα, Σπέτσες κλπ.), έδειξαν περισσότερη επιμονή στη διατήρηση των εθίμων και της γλώσσας τους, αφού και σήμερα ακόμα μπορεί να ακούσει κανείς αρβανίτικα σε ορισμένα χωριά της Αττικής, της Κορινθίας και της Αργολίδας. Άλλο, όμως, ο Έλληνας Αρβανίτης (που ο όρος δηλώνει προέλευση, όπως ο Έλληνας Αιγυπτιώτης) και άλλο Αλβανός, που ανήκει σε άλλο γένος (Βλέπε ΕΛΛΑΣ).
Για να επανέλθουμε, λοιπόν, στους ελληνιστές, ακόμη και σήμερα στα Πανεπιστήμια της Ελλάδος, όπως στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών που φοίτησε ο γράφων, τα περισσότερα ξένα πανεπιστημιακά συγγράμματα που διδάσκονται οι Έλληνες φοιτητές είναι γραμμένα από ελληνιστές, που κάνουν αυστηρή κριτική ή λαμβάνουν ακόμη αρνητική θέση απέναντι στον Ελληνισμό. Πολλοί εξ αυτών, για παράδειγμα, αρνούνται ακόμη κι αυτή την ιστορία των Προελλήνων και δεν έχουν την τόλμη να πουν ότι οι Προέλληνες ήσαν Έλληνες, που έζησαν στον τόπο αυτό, αφού, κατά τον Ισοκράτη οι Έλληνες είναι αυτόχθονες (Παναθηναϊκός 124, 1 κ.α.)
Κι όμως!..
Οι περισσότεροι ξένοι διανοούμενοι και στοχαστές είναι φιλέλληνες ελληνιστές και δεν έχουν κανένα δισταγμό να αποκαλύψουν τα φιλελληνικά τους αισθήματα.
Αυτός και ο λόγος, που ο γράφων, για να τιμήσει το έργο τους, κατέγραψε τα βιογραφικά σημειώματα πολλών εξ αυτών, αλλά και τι έχουν γράψει για τον Ελληνισμό, που η παρούσα ιστορική έρευνα κατάφερε να εντοπίσει ή να επισημάνει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και πολλοί άλλοι, που έχουν εξυμνήσει το ελληνικό στοιχείο με τον δικό τους τρόπο.

Με σεβασμό και τιμή

ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Most Popular

Εμβόλιο: Αρχίζει η χορήγηση της τέταρτης δόσης – Ανοίγει την Πέμπτη η πλατφόρμα – Μέσω ΑΑΔΕ η βεβαίωση προστίμων

Ανοίγει την Πέμπτη 20 Ιανουαρίου η πλατφόρμα για τα ραντεβού της 4ης δόσης που αφορά συγκεκριμένες, ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, όπως γνωστοποίησε κατά την αποψινή...

Τα παράπονα των καταναλωτών στο MyRAE για θέματα ενέργειας

Θέματα λογαριασμών και πληρωμών αφορούν τα περισσότερα παράπονα (42% του συνόλου) που υποβάλουν οι καταναλωτές στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ενώ το 17% έχουν να κάνουν με τη σύμβαση μεταξύ καταναλωτή και εταιρίας, το 10% με την ποιότητα εξυπηρέτησης και το 8% αφορά τεχνικά προβλήματα. Το υπολειπόμενο 22%, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η ΡΑΕ, αφορά πλειάδα διαφόρων θεμάτων με μικρά ποσοστά έκαστο. Τα στοιχεία αφορούν την περίοδο 13/9/2021-16/01/2022, διάστημα στο οποίο λειτουργεί η ψηφιακή πλατφόρμα υποδοχής αιτημάτων των καταναλωτών myRAE. Συ

Κορωνοϊός: 18.834 νέα κρούσματα και 101 θάνατοι – Στους 672 οι διασωληνωμένοι

Σε 18.834 ανέρχονται τα νέα κρούσματα κορωνοϊού στη χώρα το τελευταίο 24ωρο, σύμφωνα με την ενημέρωση του ΕΟΔΥ. Επιπλέον, σήμερα Δευτέρα 17/1 κατεγράφησαν 101 θάνατοι. Παράλληλα, σε 672 ανέρχονται οι διασωληνωμένοι ασθενείς στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας. Η Αττική...

Ψηφιακή υπογραφή με λίγα κλικ – Σε λειτουργία η νέα Αρχή Πιστοποίησης του Ελληνικού Δημοσίου

Ξεκίνησε η λειτουργία της νέας Αρχής Πιστοποίησης του Ελληνικού Δημοσίου (ΑΠΕΔ). Η νέα ΑΠΕΔ υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και αποστολή της...

Recent Comments

Σάκης Καραμαλίκης on Η λύση για τη Μακεδονία
Μαρία Καραγιαννοπουλου on Καταρρίπτεται ο μύθος της Χορτοφαγίας!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ on OPEN LETTER TO Mr. GEORGE LOGOTHETIS ..!!!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ on OPEN LETTER TO Mr. GEORGE LOGOTHETIS ..!!!