Δευτέρα , Δεκέμβριος 10 2018
Αρχική / Υγεία / Απλά βήματα για να θωρακίσουμε την άμυνά μας

Απλά βήματα για να θωρακίσουμε την άμυνά μας

H κατάλληλη φροντίδα του ανοσοποιητικού παίζει σημαντικό ρόλο στο να αρρωσταίνουμε λιγότερο • Με την υπογραφή του Μιχάλη Κεφαλογιάννη

Εδώ και αιώνες γίνεται μεγάλη συζήτηση και προσπάθεια να απαντήσουμε στο ερώτημα «Γιατί αρρωσταίνουμε;». Σήμερα περισσότερο από ποτέ επιδιώκουμε υγεία, ευεξία, μακροζωία δίνοντας μεγάλη σημασία στην άμυνα του οργανισμού μας. Το ανοσοποιητικό σύστημα είναι ο μηχανισμός που χρησιμοποιεί το σώμα μας για να αμυνθεί απέναντι σε ιούς, βακτήρια και πολλά είδη ασθενειών. Οι πτυχές της άμυνας του οργανισμού είναι πολλές και πολύπλοκες και δεν έχουμε όλοι οι άνθρωποι την ίδια άμυνα. Ομως, είναι γεγονός ότι η κατάλληλη φροντίδα της άμυνάς μας παίζει σημαντικό ρόλο στο να αρρωσταίνουμε λιγότερο και να προλαμβάνουμε την ασθένεια.

«Η άμυνα του οργανισμού περιλαμβάνει ένα πλήθος από βιολογικές και βιοχημικές δομές και διεργασίες, ώστε ο άνθρωπος να λειτουργεί ακέραια, ισορροπημένα και στην ολότητά του. Υπάρχουν πολλά είδη άμυνας, όπως είναι η ενδογενής, η κυτταρική, η επίκτητη και άλλες, όλες με κοινό σκοπό την εξουδετέρωση παραγόντων κινδύνου για ασθένεια, όπως είναι τα μικρόβια, οι τοξίνες, τα τραύματα και το στρες» εξηγεί ο Γιώργος Τυρογιάννης, ειδικός παθολόγος.

▲ Αποδυνάμωση
Μερικές φορές το ανοσοποιητικό σύστημα τείνει να αποδυναμώνεται. Οι παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα και έμμεσα το αμυντικό μας σύστημα έχουν τις ρίζες τους κυρίως στον τρόπο ζωής μας και λιγότερο -έως καθόλου- στην εποχή ή στον καιρό. «Ο ανεπαρκής ύπνος, μια διατροφή που δεν περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε ή περιέχει πληθώρα ανθυγιεινών ουσιών, η καθιστική ζωή ή η υπερβολική άσκηση, η έλλειψη ορθής ενυδάτωσης, ο μολυσμένος αέρας και η έκθεση σε περιβαλλοντικές τοξίνες, το αλκοόλ, το κάπνισμα και η συχνή λήψη αντιβιοτικών αποτελούν διαρκή χτυπήματα στην άμυνά μας. Επίσης, ψυχολογικοί παράγοντες, όπως το έντονο και διαρκές στρες, ή τα αρνητικά συναισθήματα, όπως ο θυμός και η θλίψη, μπορεί να ρίξουν την άμυνα του οργανισμού» επισημαίνει ο κ. Τυριογιάννης.
Ενα εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα προειδοποιεί. Μερικά σημάδια είναι η κόπωση, οι πονοκέφαλοι, η έλλειψη πρωινής εγρήγορσης, η κακή διάθεση, οι συχνοί και συνεχείς μυϊκοί πόνοι, οι αλλεργίες, τα συχνά κρυολογήματα και οι επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις, οι πόνοι στις αρθρώσεις, η νωθρότητα, η ευερεθιστότητα κ.ά.

▲ Τρόποι ενίσχυσης
Ενα καλό και υγιές αμυντικό σύστημα μεταφράζεται σε καλύτερη προστασία από νοσήματα και συνολικά οδηγεί σε ευεξία και μακροζωία. Εν όψει του χειμώνα μάλιστα η εξασφάλιση μιας καλής άμυνας συμβάλλει σε λιγότερα κρυολογήματα και καλύτερη ποιότητα ζωής. Χρειάζεται λίγος χρόνος για να ασχοληθείτε με τον εαυτό σας και την άμυνά σας βελτιώνοντας τη ζωή σας σε όλα τα επίπεδα.

➥ Επιλέξτε να τρώτε υγιεινά. Η τροφή μπορεί να γίνει το φάρμακό μας. Εντάξτε στο καθημερινό διαιτολόγιο άφθονα φρούτα και λαχανικά, όπως των χρωμάτων. Καταναλώστε ξηρούς καρπούς ωμούς και ανάλατους, όσπρια και δημητριακά ολικής αλέσεως, εξασφαλίζοντας την καλύτερη πρόσληψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών. Αποφύγετε τη ζάχαρη, τις επεξεργασμένες τροφές, τα αναψυκτικά και περιορίστε την κατανάλωση καφέ και αλκοόλ. Καταναλώστε άφθονο νερό καθημερινά, όχι όμως στη διάρκεια του φαγητού και αμέσως μετά, για προστασία των πεπτικών συνενζύμων.
«Πέρα από το είδος της τροφής που καταναλώνουμε, παίζει ρόλο και ο τρόπος που το κάνουμε. Πρέπει να μασάμε καλά τις τροφές και να ελέγξουμε πιθανές δυσανεξίες, όπως στην περίπτωση δυσανεξίας στη λακτόζη ή στη γλουτένη. Είναι σημαντικό να είμαστε συγκεντρωμένοι την ώρα του φαγητού, χωρίς να διασπάται η προσοχή μας από τηλέφωνα και άλλες δουλειές, και να τρώμε σε καθιστή θέση» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Τυρογιάννης. Υπάρχουν, επίσης, συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά και ιχνοστοιχεία που διεγείρουν τις φυσικές άμυνες του οργανισμού. Τέτοια είναι το σελήνιο (καρύδια), ο σίδηρος (κόκκινο κρέας και όσπρια), ο ψευδάργυρος (οστρακόδερμα, δημητριακά και γαλακτοκομικά), η βιταμίνη Α (καρότα, κολοκύθια, πορτοκαλί ή κίτρινες πιπεριές), η βιταμίνη C (εσπεριδοειδή) και η βιταμίνη Ε (σπόροι και ελαιόλαδο).

➥ Κοιμηθείτε επαρκώς. Ο ύπνος ανανεώνει και αποτοξινώνει τον οργανισμό. Η ιδανική διάρκεια ύπνου για τους ενηλίκους είναι επτά με οκτώ ώρες. Ερευνες αποδεικνύουν ότι η έλλειψη ύπνου αυξάνει την κορτιζόλη που ρίχνει την άμυνα του οργανισμού και, αντίστοιχα, ο επαρκής ύπνος διατηρεί ακέραιη την παραγωγή Τ-λεμφοκυττάρων, ενός τύπου λευκών αιμοσφαιρίων που είναι υπεύθυνα για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

➥ Ασκηθείτε τακτικά. Η άσκηση συμβάλλει στην άμυνα του οργανισμού. «Συστήνεται ήπια ως μέτρια άσκηση πέντε έξι φορές την εβδομάδα για 30-45 λεπτά κάθε φορά. Αποφύγετε την υπερβολική άσκηση γιατί μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Καλό είναι να ακολουθεί κανείς ένα πρόγραμμα άσκησης ανάλογα με τις ανάγκες του, πράγμα που μπορεί να ποικίλλει από ένα περπάτημα έως γιόγκα και πιλάτες» λέει ο κ. Τυρογιάννης.

➥ Μειώστε το στρες. Ακολουθήστε τεχνικές χαλάρωσης και αναπνοής, και εστιάστε στα θετικά συναισθήματα και στη θετική στάση ζωής. Η χαρά και το γέλιο πρέπει να είναι αναπόσπαστα κομμάτια της καθημερινότητας, καθώς προσφέρουν και σωματικά οφέλη, ενισχύοντας την άμυνα του οργανισμού.

Βοηθούν τα συμπληρώματα διατροφής;

 

Ανάλογα με τον τρόπο ζωής, τον βαθμό έκθεσης σε τοξίνες και χημικές ουσίες, η διατήρηση καλής άμυνας απαιτεί ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες θεραπευτικών συστατικών με τη μορφή βιταμινών και ιχνοστοιχείων. «Κάποιοι ισχυρίζονται ότι μια καλή διατροφή είναι αρκετή. Ομως τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε υπερβαίνουν εκείνα που λαμβάνουμε μέσω του καθημερινού διαιτολογίου» επισημαίνει ο κ. Τυρογιάννης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η χρήση πολυβιταμίνης προσφέρει ασπίδα προστασίας σε περιβαλλοντικές απειλές και αυξημένες απαιτήσεις, ενώ δρα αντιοξειδωτικά. Η βιταμίνη D3 σχετίζεται άμεσα με την άμυνα του οργανισμού, προστατεύει από υποτροπιάζουσες λοιμώξεις και βοηθάει στην πρόληψη της κατάθλιψης. «Τα επιθυμητά επίπεδά της, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες, πρέπει να κυμαίνονται γύρω στα 50 kg/ml» προσθέτει ο ίδιος. Ο ψευδάργυρος ενισχύει την άμυνα του οργανισμού, με μια ποσότητα των 15 mg την ημέρα για ορισμένο χρονικό διάστημα να είναι η κατάλληλη δόση.

Επίσης, τα προβιοτικά μπορεί να ενισχύσουν την άμυνα του οργανισμού. Μια υγιής εντερική χλωρίδα παρέχει ισχυρή προστασία απέναντι σε παθογόνα μικρόβια και αντανακλά την καλή άμυνα του οργανισμού. «Η μελέτη του εντερικού μικροβιώματος κερδίζει συνεχώς έδαφος στη μελέτη χρόνιων νοσημάτων και την υποκατάσταση της άμυνας του οργανισμού. Ενα καλό προβιοτικό περιέχει 5-10 δισεκατομμύρια μικροοργανισμούς ανά κάψουλα» τονίζει ο ίδιος. Τέλος, τα ιχθυέλαια και η βιταμίνη C είναι μια παλιά συνταγή για καλή υγεία και για τόνωση της άμυνας του οργανισμού, που ακόμα καλά κρατεί.

 

Πηγή

About kostas Xristou

Δες επίσης

AIDS: Τα συμπτώματα που θα πρέπει να σας ανησυχήσουν (Γράφημα)

Ευτυχώς στις μέρες μας η πληροφόρηση σχετικά με τον HIV είναι ευρέως διαδεδομένη, με αποτέλεσμα να μπορούμε …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *